Wednesday, December 24, 2008

Mulut, bila dibuka, berbau enggak?


Salam untuk semua !

Apa khabar? Maaf ya lama benar saya tidak bersama anda semua di sini. Program Spies setiap minggu, alhamdulillah seronok bersama2 adik yang menjadi peserta. Ini pun baru balik dari berjumpa dengan adik2 kampus bersama Nisa. :)

Best tak tajuk di atas? Ada rasa macam tiba2 nak nganga mulut dan pekup mulut dengan tangan, kemudian bau. Itu cara kalau nak tahu mulut kita berbau ke tak?

Kenapa mulut kita berbau, walaupun kita sudah gosok gigi sampai hancur bulu berus gigi kita? Kemudian ada pula Listerine untuk menolong menghilangkan nafas atau mulut berbau? Mungkin semua sudah maklum, mulut berbau itu adalah kerana bakteria jahat yang hidup dalam perut atau mulut kita dalam tempoh yang lama atau mulut atau gusi dijangkiti kuman atau mulut kering.

Pernah kita berbual dengan seseorang, kita rasa hendak berada jauh sedikit dengan mereka? Atau pernah orang lain berbuat sedemikian pada kita? Ini mungkin kerana mulut kita berbau. Kadang-kadang bau petai, kadang-kadang bau air liur dan bermacam-macam bau. Sebenarnya kita boleh tahu apabila mulut kita berbau kerana pacaindera kita mampu mengesannya.

Jadi bila kita menyedari nafas kita berbau, apa yang harus kita buat?

1-Berus gigi setiap hari
2-Kumur dengan bahan penghilang kuman
3-Boleh mencuba dengan petua tradisional ini -(ruj:http://www.geocities.com/digitalhead2003/petua/5.htm)
Ambil 10 kuntum bunga cengkih dan 3 ulas bawang putih lalu ditumbuk lumat. Gosokan ia pada gigi dan berkumur hingga bersih. lakukan tiga kali sehari. Anda akan dapati, mulut anda berbau harum.
4- Minum air kosong yang dibacakan dengan Al-Fatihah setiap hari sekerap mungkin.
5-Sediakan selalu gula2 berpudina bagi mengurangkan bau mulut bila kita hendak memberi ucapan, atau menghadiri mesyuarat atau keraian.

Tidak lengkap sekiranya kita sempurna dari pemakaian, dan perawakan elok sekiranya nafas atau mulut kita berbau. Dan kadang-kadang bukan setakat mulut berbau, tetapi pernafasan juga berbau disebabkan resdung atau selsema.

Masih ingat dengan iklan gula2 getah di televisyen? Seorang jejaka hendak memlih pasangan hidup, dalam banyak2 gadis jelita, yang dipilihnya adalah gadis biasa tetapi mulut berbau segar dan bersih. :P

Jadi, begitulah perumapaannya impak mulut dalam rutin hidup kita seharian. Sama2 lah kita amalkan apa yang terbaik untuk kita.

Hingga jumpa lagi. Salam dan :)



4 comments:

Anonymous said...

Wah!bagus artikel ni.Terimakasih Muna.InsyaAllah pasti menjadi panduan yang berguna untuk praktis sendiri dan praktis untuk pesakit Kak Ummi..

Yanaam said...

Saya amalkan flos setiap malam sebelum menggosok gigi. Juga, gosokkan lidah pada lelangit ketika memberus gigi. InsyaAllah.

Muna 'Izzah Fadzil said...

kak Ummi, Yanaam.
terima kasih atas komen dan sharing tips.
keep in touch ya.

Anonymous said...

rindu kak mun... =)