Thursday, January 14, 2010

Memulakan perbualan

Salam semua.

Didoakan semuanya berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Sudah lama untuk membicangkan perkara ini, tetapi baru hari ini termakbul. Bagaimana cara untuk membuatkan orang senang dengan kehadiran kita?

Adakalanya kita berjumpa dengan kawan2 lama atau baru atau sesiapa sahaja, kita berfikir adakah kita disenangi atau tidak.

Contoh: Kita di dalam keadaan gembira dan dengan fikiran tenang, akan merasakan perjumpaan begitu menyeronokkan kerana kita pada awalnya telah menyediakan diri dengan kekuatan emosi kita. Kebanyakannya bermula dengan emosi kita.

Saya pernah berkongsi di dalam Facebook satu tips mengenai bagaimana kita memulakan perbualan dengan orang yang kita baru kenal ataupun sesiapa sahaja.

Tips bidadari hari ini: Ketika mula mengenali seseorang, eloklah bertanyakan soalan atau berbual perkara yang minima sahaja, sehinggalah merasakan keselesaan. Elakkan dari bercakap perkara-perkara yang terlalu personal jika dilihat sahabat baru itu belum selesa untuk berbicara mengenainya.

Bagi permulaan perkenalan, kita digalakkan untuk berbual dengan teman itu seminima mungkin dan tidak menyentuh perkara peribadi dengannya. Kecuali dia sendiri yang bercerita.

Ada soalan dari sahabat saya : "Ini boleh apply kepada seorang staf senior kepada staf junior yg baru masuk ke? Kalau staf baru tu lain jantina, soalan/perbualan apa pula yg sesuai? Saya dah terlalu lama kerja dengan mesin, sampai human interaction pun dah hilang skill."

Jawapannya ya sama. Cukup dulu sekadar mengenalkan diri dan menjadikan dirinya diterima di tempat kerja yang baru. Ini akan membuatkan rasa hormat junior terhadap senior. Perlu ada sifat ramah namun berhad. Ianya juga akan membuatkan kemesraan itu berterusan.

Merujuk pula kepada soalan sahabat seterusnya. ".. katakan kita tak selesa bila brbual dgn org, mgkin topik yg diketengahkan tak kena kan, atau kita punya kerja lain, mcm mana ye kita nak hentikan conversation tu? takut salah cara, kecil hati pula.. rosak pula ukhuwwah nnt.."

Ini memerlukan pada cara kita mengawal suasana. Pertamanya eloklah kita menyahut sekejap apa yang diketengahkan olehnya. Dan selepas itu, dengan niat yang ikhlas kita cuba mengubah topik lain atau meminta diri sebentar. Jangan sekali-kali memaksa diri untuk mendengar dengan lebih lanjut dengan cara endah tidak endah. Lebih baik kita berkata dengan jujur: " Em, saya nak bertanya sesuatu (topik lain)"atau setelah melayannya beberapa minit, mohon diri untuk ke mana-mana sekejap. Tetapi dengan hati yang tulus. Kenapa saya kata hati yang tulus. Kerana kita tidak mahu dia merasakan tidak enak sekiranya hati kita memberontak dan itu boleh tercerna melalui rupa kita.

Begitulah pendekatan terhadap komunikasi terhadap orang baru atau sesiapa sahaja. Hati kita boleh merasa sekiranya aura dingin berlaku di sekeliling kita. Kita cuba jadikan diri kita penamat atau penyelamat kepada keadaan itu dengan cara menceriakan keadaan atau mengundurkan diri. Sekiranya kita telah berkata sesuatu yang kurang enak atau kurang selesa, gunakanlah perkataan magik ini : 'Minta maaf ' atau 'Sorry'.

Itulah antara tips terbaru yang boleh dikongsi bersama teman-teman. InsyaAllah kita akan bertemu di lain tips.

Salam kasih,
Muna.

2 comments:

Unknown said...

Bestnye entry ni kak na. but very very true. and thank you for sharing, i can apply it to my social life!

Anonymous said...

salam.

saya baru 3 minggu bekerja di sebuah organisasi.

pada mulanya, komunikasi antara saya dgn seorang staf, baik-baik sahaja. tapi tiba-tiba pd suatu hari, saya merasakan terdapat aura kedinginan (perbualan yg hambar, endah tak endah)antara kami. saya dah cakap, sorry kalau ada buat salah.

apa yang perlu saya buat? ini kerana, karier saya baru nak bermula. saya tidak mahu terlibat dgn sebarang konflik di awal permulaan karier saya ni.

sekian, terima kasih.