Monday, September 22, 2008

Maniskah senyuman kita?

Assalamualaykum wrt wbt.

Bertemu kembali kita setelah lama menyepi. Harapnya kawan-kawan semua sihat dan gembira serta menemui ketenangan sepanjang Ramadhan ini. Banyak perkara yang nak dikongsi bersama. Sementelah lagi kita akan menyambut Aidil Fitri ini.

Ramai daripada kita sudah menyiapkan kelengkapan untuk menyambut Syawal, hari kemenangan umat Islam setelah berperang dengan nafsu sendiri. Kelengkapan pakaian, kuih muih dan sebagainya. Tapi bagi saya masih belum ada apa persediaan kerana banyak perkara yang harus diselesaikan dahulu.

Saya baru menjalani pembedahan Lasik iaitu koreksi mata menggunakan laser di Prince Court Medical Centre. Syukur alhamdulillah, semuanya berjalan lancar, dan kini satu keajaiban diri yang sudah lama saya hilang telah saya perolehi iaitu pandangan kembali terang. Tetapi pengalaman itu saya akan kongsikan dalam posting yang lain. Apa yang saya nak kongsikan sekarang adalah mengenai satu UBAT bagi mengubati hati kita yang tengah resah dan gelisah serta memerlukan kekuatan.

Sebelum saya menjalani Lasik, satu pemeriksaan rapi perlu dilakukan oleh pakar mata. Dan untuk saya ke Prince Court, perasaan agak gementar sebab pertama kali melangkah ke pusat perubatan yang tarafnya seperti hotel. Terbayang bagaimana pegawai kesihatan di tempat mewah begitu. Pakar mata atau Oftamologistnya amat saya kenali iaitu Professor Dr Muhaiya Mohamad, memang seorang yang baik hati dan peramah, Tak lekang dengan senyuman dan keyakinan. Tetapi yang lainnya saya belum tahu.

Sampai saya di sana bersama suami, hilang segala gelabah dan rasa tidak selesa. Nak tahu, kenapa? Kerana senyuman.

Senyuman manis daripada Doktor Tan, Doktor Jessica, dan jururawat yang membuatkan saya rasa saya tidak berada di hospital. Betul lah kata orang tua, sakit macammana pun sekiranya ada layanan baik, hilang semua rasa sakit. Itulah sikap yang harus ada pada semua orang. Tak perlu harta kekayaan untuk memikat seseorang, tetapi mulakan dulu dengan senyuman manis kita.

Ada pernah di antara kita menerima sebuah senyuman kambing daripada sesiapa? Senyum kambing ini adalah senyum yang tidak sama sentimeter di kiri kanannya. hmm atau lebih dikenali senyum senget. Bagaimana rasa bila kita ke rumah saudara atau kenalan di Aidil fitri, dan tuan rumah menyambut kita dengan senyuman begitu atau senyumannya begitu hambar? Pasti rasa hendak pulang ketika itu juga.

Senyuman itu satu sedeqah. Rasullulah sentiasa menyarankan kita untuk menghadiahkan sedekah kepada orang di sekeliling kita.

1. Daripada Umar bin Al-Khatab R.A dia berkata.. “RasulluLLAH SAW tersenyum dan baginda adalah orang yang paling bagus giginya”(diriwayatkan Ibnu Hibban di dalam sahihnya)

2. Daripada Jabir bin Samurah RA..dia berkata .. “RasulluLLAH SAW tidak pernah tertawa selain daripada senyuman”(Diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-Hakim).

3. Daripada Abdullah bin Juz’,dia berkata .. “RasulluLLAH SAW tidak tertawa selain daripada senyuman.” (Riawayat At-Tirmidzi,dan menurutnya hadis ini hasan Ghorib)

Senyumlah kita seperti Rasulullah.

Untuk menjadi seanggun bidadari, mudah sahaja, lemparkan senyuman 2 sentimeter kiri dan kanan, dan lahirkan dari jiwa. Nah, anda sudah mendapat teman baru dengan senyuman yang ikhlas dan tulus.

Senyuman bukan untuk menggoda tetapi senyuman untuk ketenangan, senyuman untuk kebahagiaan dan senyuman untuk sedekah bagi sesiapa yang memerlukan.

Kiranya kelengkapan material sudah dibuat untuk menyambut Syawal ini, segerakanlah perubahan diri kita andai sebelum ini kita jarang melemparkan senyuman pada jiran tetangga, pada ibu dan ayah, pada anak-anak dan adik beradik dan pada sesiapa yang berurusan dengan kita. Senangkan hati mereka dengan senyuman yang ceria , tulus dan menyakinkan.

Masih teringat saya ketika kecil sampailah kini, kiranya saya ada masalah, pasti mama dan arwah baba memberi satu senyuman yang penuh kasih sayang yang tidak ada gantinya. Hilang segala kesedihan. Dan senyuman itu saya warisi bagi menceriakan sesiapa yang berada di sisi saya. Walau ketika hati tengah sedih, gundah gelana, namun semua itu disembunyikan dengan sekuntum senyuman.

Jadi, senyum-senyumlah selalu. Jadikan orang lain di sekeliling kita rasa dihargai dan dihormati.
Hulurkan salam dan sedekahkan senyuman, hingga kita jumpa lagi.

Sekadar tips, jangan lupa gosok gigi pagi2 untuk pastikan senyuman anda betul ceria. :)

5 comments:

Anonymous said...

Gosok gigi sebelum tidur juga penting. Karies, tartar dan plak gigi banyak terbentuk semasa tidur.

Tahukah 3 langkah untuk senyum menawan? (2 langkah mekanikal, 1 langkah fundamental).

Jika ingin tahu, layari www.FadzliYusof.com (Nantikan artikel tentangnya tidak lama lagi!)

Muna 'Izzah Fadzil said...

hahaha,,, betul betul ..bak kata upin.
em boleh syer nanti. kak na masukkan nnati link dik mat k

Anonymous said...

Assalamualaikum

K Muna ni ada bakat untk jadi motivator macam adik Mat lah...huhuhu.

Nanti saya nk berlatih senyum depan cermin...harap2 tak jadi senyum kmbing selepas ni...hehehe.

Mc Na

Muna 'Izzah Fadzil said...

hahha, mc na.. how r you dear?
em ur smile is already perfect!
remember that. :)

WiNz said...

salam, boleh sy tau berapa kos lasik di Prince Court?